SEO i PPC to dobra komplementarne. Razem tworzą całość działań i procesów prowadzących do osiągnięcia najwyższych pozycji w wyszukiwarkach. Choć mają wspólny cel, różnią się od siebie wieloma elementami. Poniżej przedstawiamy te najważniejsze różnice:
SEO - Pozycjonowanie
Pozycjonowanie wpływa na widoczność w naturalnych wynikach wyszukiwania
SEO to proces długofalowy - efekty są widoczne dopiero po kilku tygodniach
Dobre pozycjonowanie pochłania duże nakłady czasu i pracy by osiągnąć zamierzony efekt
Zazwyczaj SEO wymaga mniejszych nakładów finansowych. Na start warto zainwestować w analizę aktualnego stanu.
Wyniki SEO zależne są od algorytmów narzuconych przez twórców wyszukiwarek, a także od treści na stronie i backlinków
W SEO nie ma precyzyjnego kierowania na geolokalizację. Można za to wybrać frazy z miastem do pozycjonowania.
Programy blokujące reklamy nie mają wpływu na wyświetlanie naturalnych wyników wyszukiwania.
PPC - Google Ads (AdWords)
PPC to reklamy płatne wyświetlające się na stronie wyników wyszukiwania
Reklamy można szybko aktywować na koncie, a efekty są widoczne od razu
Google Ads potrzebuje mniejszych nakładów czasu niż SEO, ważniejszym czynnikiem jest budżet
PPC może generować wyższe koszty - zależne od konkurencyjności fraz. Wyższe pozycje wymagają większych nakładów.
Kampania Google Ads nie jest zależna od algorytmów wyszukiwania. Opiera się na doborze trafnych fraz kluczowych.
Kampanie Google Ads można kierować na dowolną lokalizację: kraj, województwo, miasto, czy nawet promień wokół adresu.
Jeśli użytkownik korzysta z programów do blokowania reklam typu AdBlock, nie będzie mógł zobaczyć reklamy Google Ads.
Zjawisko synergii - efekt surround
Prowadzenie kampanii Google Ads nie wpływa na pozycję witryny w naturalnych wynikach wyszukiwania.
Jednak stosowanie obu modeli marketingowych sprawia, że występuje zjawisko synergii (zwane również efektem surround). Szacuje się, że przy prowadzeniu obydwu działań: Google Ads i SEO możemy uzyskać sumarycznie nawet o 110% więcej konwersji niż w przypadku stosowania tylko jednej z tych metod. Zalety jednoczesnego stosowania SEO i PPC:
- jesteśmy lepiej widoczni: w reklamie i w wyniku naturalnym
- informujemy podwójnie, że nasza witryna jest dobrze dopasowana do zapytania
- zdobywamy większe zaufanie klienta, który widzi że jesteśmy prawdopodobnie liderem na rynku
- zajmujemy więcej miejsca, które w innym wypadku zajęłaby nasza konkurencja
Więcej o Google Ads i pozycjonowaniu
Chcesz rozpocząć przygodę z marketingiem w internecie?