Pozycjonowanie, SEO, SEM, Google Ads (AdWords), PPC - wszystko brzmi tak samo? Pozwól rozwiać swoje wątpliwości.
W poniższym artykule wyjaśniamy kilka pojęć dotyczących działań marketingowych w wyszukiwarce. Dowiesz się czy SEM i SEO to to samo, a także co trzeba zrobić, by Twoja witryna pojawiała się wysoko w wynikach wyszukiwania Google.
SEM - Search Engine Marketing - Marketing w wyszukiwarkach
SEM to szereg działań marketingowych w wyszukiwarkach, na które składają się przede wszystkim SEO i PPC.
SEO - Search Engine Optimisation - Pozycjonowanie
SEO to długofalowy (to ważne!) proces złożonych działań prowadzonych na stronie i w jej otoczeniu, którego celem jest "wypozycjonowanie" witryny - czyli umiejscowienie jej na jak najwyższej pozycji w wynikach wyszukiwania na trafne, wybrane zapytania. Pierwsze efekty optymalizacji widzimy dopiero po kilku tygodniach lub nawet miesiącach. Ważnym etapem w pozycjonowaniu jest audyt SEO, który pokazuje aktualny stan witryny, jej pozycje w wynikach wyszukiwania, backlinki z innych stron, wskaźnik zaufania itp.
PPC - Pay Per Click - Reklama Google Ads (AdWords)
PPC to zwrot dotyczący reklam płatnych od kliknięcia - najczęściej mowa o Google Ads. W tych reklamach również dobiera się trafne słowa kluczowe. Opłata naliczana jest po każdym kliknięciu użytkownika w naszą reklamę. Im wyżej chcemy się pokazać, tym więcej będzie nas kosztować jej kliknięcie (CPC - cost per click). Pozycja jest również zależna od jakości tekstów reklamowych, doboru słów kluczowych oraz jakości strony docelowej. Model PPC działa natychmiastowo, efekty są widoczne od razu po aktywacji kampanii.