Czy Twoja konkurencja zgarnie rynek w dobie koronakryzysu?

Koronakryzys to nie tylko ograniczenia w poruszaniu się obywateli czy obowiązkowe noszenie maseczek. To przede wszystkim realne widmo głębokiej zapaści gospodarczej na całym świecie, w niemal każdej branży. Polskie Badanie Lewiatana1, przeprowadzone pod koniec marca 2020, na próbie 800 przedsiębiorców, nie napawa optymizmem:

  • 55% firm odczuwa bardzo poważnie skutki pandemii
  • 69% firm planuje redukcję zatrudnienia
  • 68% firm może zostać zamkniętych, jeśli nie otrzymają wsparcia

Być może jesteś właścicielem jednej z nich.

Jak zachowują się Twoi klienci w czasie pandemii?

Firmy odnotowują różne reakcje swoich klientów2, które przekładają się na biznesowe spadki:

  • mniejszą liczbę nowych zapytań ofertowych (co jest związane z większą rozwagą podczas podejmowania decyzji zakupowych),
  • spadek ilości dotychczasowych klientów (wypowiadane umowy, ograniczenia wydatków firm do minimum)
  • odwołanie zleceń lub przełożenie ich na bliżej nieokreślony termin (zamrożenie nowych inwestycji i projektów).

Jeśli Twoi klienci się wycofują, automatycznie Twoja działalność jest ograniczana, a co za tym idzie, sam szukasz oszczędności. To naturalna reakcja, kiedy staramy się ciąć wszelkie wydatki, bez których “da się przeżyć”. Ale czy na pewno?

Czy Twoja konkurencja zgarnie rynek?

Badania Harvard Business Review3, opracowane na podstawie danych z wielkich kryzysów w poprzednich latach wskazują, że prawie 10% badanych firm wyszło z kryzysu silniejszymi i w dużo lepszej kondycji, niż przed kryzysem. Jak im się to udało? Poszli pod prąd i postawili na inwestycje i reklamę. Firmy konkurencyjne, które szybko i sprawnie dostosowały się do zmieniającego się rynku i nie dały o sobie zapomnieć kluczowym klientom, osiągały znaczące zwroty z inwestycji zarówno w czasie kryzysu, jak i po nim.

Obecnie sami również zauważamy w niektórych branżach wysoki wzrost popytu na towary i usługi. Absolutnym rekordzistą stał się e-handel, któremu sprzyja przymusowa izolacja. Liczby są naprawdę imponujące:
procent wzrostu wartości sprzedaży w marcu w porównaniu z lutym 2020 blog silnet media

Co z tym budżetem na reklamę? 

Jeżeli wstrzymasz swoje działania może się okazać, że nie tylko utracisz bieżącą sprzedaż, ale i przyszłą - kiedy konkurencja zgarnie rynek. Co możemy Ci doradzić, aby temu zapobiec?

Jeśli działasz w branży, która jest obecnie “chodliwa”, zdecydowanie warto zachować wszystkie kanały docierania do potencjalnych klientów. Teraz jest Twój czas:

  • pokaż się na szeroką skalę,
  • wykorzystaj reklamy, banery, artykuły, SEO,
  • zapadnij w pamięć ze swoją marką,
  • buduj zaufanie stabilnego partnera,
  • daj się poznać nowym klientom,
  • przypomnij się starym odbiorcom,
  • zdobądź jak najwięcej udziałów w rynku, 
  • przechwyć klientów konkurencji, która się wycofała i ograniczyła budżet.

Powiemy Ci jak to zrobić

Jeśli działasz w branży, która ma problem z utrzymaniem sprzedaży, reklamuj się, ale przemyśl dobrze gdzie, komu i z czym warto się pokazać:

  • przydziel swoje budżety marketingowe tam, gdzie będą najbardziej skuteczne,
  • nie marnuj budżetów na kampanie, gdzie klienci nie podejmują decyzji zakupowych, przejdź na seo, które przyniesie długofalową korzyść,
  • ale jednocześnie nie schodź z oczu tym klientom, na których najbardziej Ci zależy, nie daj ich sobie wyrwać konkurencji,
  • wykorzystaj mniejszą ilość reklamodawców na rynku i niższe ceny reklam,
  • jeśli możesz, przenieś swoją sprzedaż lub usługi do sieci i mocno je promuj,
  • jeśli nie możesz przenieść obecnej działalności do sieci, zastanów się nad nową usługą/produktem, który jest w granicach Twoich możliwości i wpisze się w koronagospodarkę.

Możemy Ci pomóc w przygotowaniu odpowiedniej kryzysowej strategii. Skontaktuj się z nami!

Zapytaj o strategię dla swojej firmy

1 źródło: Konfederacja Lewiatan: 69% przedsiębiorstw planuje redukcje zatrudnienia
2 źródło: Badanie Premium Consulting: Koronakryzys - wpływ COVID-19 na Twój biznes/markę
3 źródło: Social Tigers: Czy w kryzysie należy ciąć wydatki reklamowe?

Zobacz inne wpisy

Porozmawiajmy o tym, co możemy wykonać dla Ciebie.

Podaj poprawny numer telefonu
Podaj poprawny adres email
Pole Wiadomość jest wymagane
Musisz wyrazić zgodę aby wysłać formularz
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA. Obowiązują Polityka prywatności i Warunki korzystania z usług Google.