Gdybyśmy zrobili ranking najczęściej zadawanych pytań przez naszych klientów, zwycięzca byłby jeden: “Ile kosztuje Google Ads?”. Nie mamy jednak jednoznacznej odpowiedzi. Google Ads opiera się na modelu aukcji i zależy od mnóstwa czynników, konkurencji, doboru haseł, zasięgu kampanii i wielu, wielu innych, więc dla każdego klienta ten koszt może być inny. Ale jedno jest pewne: Google Ads kosztuje tyle, ile chcesz za nie zapłacić. To Ty, jako reklamodawca, ustalasz próg budżetu miesięcznego, którego Google Ads nie przekroczy.
Za co płacę?
Korzystanie z systemu Google Ads nie wiąże się z żadnymi kosztami. Z narzędzia i interfejsu Google Ads może korzystać każdy, kto posiada adres e-mail i zarejestrował tam konto.
Koszty użytkowania są naliczane dopiero po kliknięciu Twojej reklamy. Jest to tak zwany koszt kliknięcia (CPC - Cost Per Click). Należy pamiętać, że koszt kliknięcia jest inny dla każdej reklamy, słowa kluczowego, branży, a nawet każdego wyszukiwania (szacowany jest “na żywo”, dokładnie w momencie wyszukiwania przez każdego użytkownika).
W Google Ads sam decydujesz ile środków przeznaczasz na kampanię.
Zanim ustalisz wysokość swojego budżetu, warto wziąć pod uwagę kilka czynników:
Branża
Im popularniejsza, tym Twoja konkurencja będzie większa i kampania będzie wymagać nieco większych nakładów finansowych (szczególnie w postaci kosztu za kliknięcie).
Do najdroższych i najpopularniejszych branż w Google Ads należą:
- ubezpieczenia.
- nieruchomości,
- hotelarstwo,
Im wyższy koszt za kliknięcie, tym wyższy będzie musiał być Twój budżet dzienny, aby uzyskać odpowiednią ilość kliknięć i konwersji.
Zasięg
Kampanię można kierować na dowolny zasięg terytorialny. Może to być 5km wokół lokalizacji firmy, albo cały świat. Im szersze kierowanie kampanii, tym większy budżet będzie potrzebny.
- Kampania kierowana na rynek lokalny, np. dla pizzerii w Pile, będzie potrzebowała niewielkich miesięcznych nakładów finansowych (300-500 zł).
- Kampanie kierowane na całą Polskę w popularnych branżach mogą wydawać dziesiątki, a nawet setki tysięcy złotych w skali miesiąca.
Harmonogram
Możesz zastosować w kampanii harmonogram reklam i pojawiać się na przykład tylko w godzinach pracy swojego biura. Pozwoli Ci to inwestować mniejsze środki niż w przypadku wyświetlania przez 7 dni w tygodniu, 24 godziny na dobę.
Sieć kierowania
Celem sieci wyszukiwania jest pozyskanie konwersji (nowych kontaktów i transakcji) oraz zwiększenie ruchu w witrynie. Sieć reklamowa natomiast ma charakter wizerunkowy i jej cel to maksymalizacja wyświetleń. Włączenie sieci reklamowej znacząco wpłynie na zapotrzebowanie budżetu w kampanii.
BUDŻET KAMPANII
Dla potrzeb kampanii ustala się budżet dzienny. Google może go przekroczyć o 20% w skali dnia, jednak nie przekroczy go w skali miesiąca. Oto przykład:
Deklarujesz 30 zł dziennie na kampanię.
W skali dnia Twój budżet może dojść do kwoty 36 zł.
Jednak Google nie przekroczy w miesiącu wydatków ponad kwotę 912 zł (30 zł x 30,4 dni).
KOSZT ZA KLIKNIĘCIE
Oprócz budżetu kampanii ustala się również koszt za pojedyncze kliknięcie w reklamę. Deklarujesz maksymalną kwotę, jaką możesz zapłacić za klik. Po kilku dniach trwania kampanii możesz wyświetlić kolumny przy słowie kluczowym, które określą Ci szacunkowe stawki wymagane za wyświetlenia:
- na pierwszej stronie wyników wyszukiwania
- na górze strony
- na 1. pozycji
Koszty reklamy są ponoszone tylko wtedy, gdy użytkownik kliknął reklamę. Ponieważ czynniki jakościowe i konkurencja są zawsze różne, ceny kliknięć są również różne dla każdego kliknięcia, ale nigdy nie przekraczają zdefiniowanego maksymalnego kosztu kliknięcia.
RANKING REKLAMY
Na podstawie stawki oraz wyniku jakości Twojej reklamy ustalany jest tak zwany ranking reklamy. Poprzez ten wskaźnik Google ustala kolejność pojawiających się reklam: im wyższy ranking reklamy, tym wyższa pozycja w wynikach wyszukiwania.
Elementy rankingu reklamy:
- stawka za kliknięcie
- wynik jakości:
- przewidywany współczynnik klikalności
- trafność reklamy
- jakość strony docelowej
- Wpływ rozszerzeń i innych formatów:
- linki do podstron
- rozszerzenia lokalizacji
- rozszerzenia połączenia
- objaśnienia
Nie zawsze wyższa stawka oznacza wyższy ranking reklamy. Ważne są wszystkie powyższe elementy.
Oto przykład ustalenia rankingu reklamy dla czterech reklamodawców:
Reklamodawca | CPC | Wynik jakości | Wpływ rozszerzeń |
Alicja | 2 zł | wysoki | wysoki |
Wojtek | 3 zł | wysoki | niski |
Zosia | 1 zł | średni | średni |
Adam | 4 zł | niski | brak |
Reklamodawca | Ranking reklamy |
Alicja | 20 |
Wojtek | 18 |
Zosia | 8 |
Adam | 5 |
Adam, który zaoferował najwyższą stawkę, wypada z aukcji, bo jego kampania ma zbyt niski wynik jakości. Najwyżej zostanie wyświetlona reklama Alicji - mimo dość niskiej stawki, jej wynik jakości kampanii i rozszerzenia podniosły znacząco ranking reklamy i pozwoliły zająć pierwsze miejsce.
Kampanie Google Ads z Silnet Media
Prowadzenie kampanii Google Ads jest procesem ciągłym, który obejmuje nie tylko przygotowanie i uruchomienie, ale również monitorowanie i optymalizację. Jeśli potrzebujesz pomocy w zarządzaniu kampanią PPC, skontaktuj się z ekspertami z Silnet Media. Doświadczony zespół ds. kampanii Google Ads nie tylko pomoże Ci zarządzać kampaniami i je zoptymalizować, ale może również pomóc w identyfikowaniu trendów reklamowych PPC i zalecaniu najlepszych praktyk. Nasz cel to maksymalizacja Twoich klientów!
Dowiedz się więcej: Jak zacząć?