Najprościej mówiąc, reklamy Google Ads pojawiają się w wynikach wyszukiwania dokładnie wtedy, kiedy szukamy danego produktu lub usługi, albo kiedy pasujemy do profilu użytkownika, który może być zainteresowany takim produktem. Więcej o działaniu sieci reklamowej znajdziesz w kolejnym artykule. Teraz skupimy się na sieci wyszukiwania. Jak to dokładnie działa?
Zasada działania Google Ads jest prosta. Google Ads działa w modelu PPC (Pay-Per-Click → płatność za kliknięcie). Kiedy dany użytkownik kliknie reklamę i przejdzie na stronę reklamodawcy, zostanie naliczona opłata za kliknięcie. Stawka będzie zależna od kilku czynników, w tym: maksymalnej kwoty, jaką zdecyduje się zapłacić reklamodawca, kwoty konkurencji i ilości konkurentów do tego samego słowa kluczowego, ustawień kampanii, a także od jakości reklamy i strony docelowej.
Gdy użytkownik wyszukuje hasła w wyszukiwarce, Google przeprowadza swoją aukcję, aby uszeregować wszystkie reklamy, które mogą być wyświetlane dla tego wyszukiwania. Następnie wyświetla w kolejności najlepsze wyniki. Kolejność zależna jest od Rankingu reklamy (wskaźnika AdRank), na który składają się m.in.:
- wynik jakości reklamy
- trafność reklamy względem wyszukiwania
- jakość strony docelowej
- przewidywany współczynnik klikalności na podstawie historycznych danych
- maksymalna stawka za kliknięcie
- konkurencja w danej aukcji
- kontekst wyszukiwania
- dopasowanie do lokalizacji użytkownika
- dopasowanie do typu urządzenia użytkownika
- progi rankingu reklamy
- rozszerzenia i formaty reklam
Suma wszystkich czynników określa pozycję, na której będzie wyświetlana reklama w wynikach wyszukiwania.
Słowa kluczowe w Google Ads
Słowa kluczowe to jeden z najważniejszych elementów reklamy w sieci wyszukiwania. To na ich podstawie Google wyznaczy odpowiednich użytkowników, którzy zobaczą reklamę. Aktualnie możemy wykorzystać 3 dopasowania fraz kluczowych
Rodzaje dopasowań słów kluczowych
Zastosowanie odpowiedniego dopasowania frazy kluczowej pokaże systemowi, jak dokładnie dane zapytanie powinno się pojawić w wyszukiwaniu, aby nasza reklama została wyświetlona.
- dopasowanie przybliżone: reklamy mogą być wyświetlane w wynikach wyszukiwania pozwiązanych z naszą frazą kluczową e słowami kluczowymi. Wyszukiwanie może pasować do dowolnego słowa kluczowego w podanym wyrażeniu kluczowym, w dowolnej kolejności. Przykład: usługi koszenia trawnika - reklama może wyświetlić się na zapytania typu: przycinanie trawników, kosiarki do trawnika cena, nawadnianie trawnika, kiedy wysiewać trawnik
- dopasowanie do wyrażenia - odpowiada na wszystkie frazy, których znaczenie jest zgodne ze słowem kluczowym. Nie musi być dosłowne, w kolejności czy dokładne. Przykład: usługi koszenia trawnika - reklama pojawi się na zapytania: cena za usługę skoszenia trawnika, koszenie trawników w pobliżu, koszenie trawy firmy
- dopasowanie ścisłe - najwęższe dopasowanie do zamiaru wyszukiwania. Przykład: usługi koszenia trawnika: reklama pojawi się na dokładne zapytanie oraz może pojawić się na hasła: usługa koszenia trawy, usługi koszenia trawników
Frazy wykluczające
Aby zapobiec wyświetlaniu się reklam na nietrafne słowa, należy dodać je do listy wykluczeń. Takie frazy oznacza się znakiem “-” na przodzie.Jest traktowane bardzo dosłownie, więc w tym przypadku należy dodawać wszelkie możliwe odmiany i pisownię, by mieć pewność całkowitego wyeliminowania danego zwrotu
Jak wyglądają reklamy Google Ads?
- 96% użytkowników w Polsce - zapewne i Ty również - korzysta z wyszukiwarki Google.
- Wpisujesz swoje zapytanie w okno wyszukiwania, np: salon opla Katowice, rowery górskie sklep, pizzeria Piła
- Google wyświetla dopasowane wyniki do Twojego hasła.
- Zazwyczaj pierwsze 2-4 wyniki na samej górze i na samym dole to właśnie Google Ads.
- Po kliknięciu w reklamę przenosimy się do witryny z ofertą.
Przykładowe wyszukiwanie użytkownika:
Jak reklamować się w Google Ads?
- Jako reklamodawca zaczynasz od utworzenia konta w systemie Google Ads.
- Następnie wybierasz usługi i produkty ze swojej strony, które chcesz reklamować. Na ich podstawie powstaje lista grup reklamowych i słów kluczowych.
- Tworzysz reklamy dopasowane do słowa kluczowego i strony docelowej.
- Ustalasz budżety i stawki i aktywujesz kampanię.
- Kiedy użytkownik wpisze hasło z Twojej listy (lub podobne) - Twoja reklama pojawi się w wynikach wyszukiwania.
- Po kliknięciu w reklamę użytkownik zostaje przeniesiony na odpowiednią stronę docelową.
- Zarządzasz swoją kampanią z poziomu konta Google Ads. Możesz sprawdzać jak konwertuje, ile wydaje, ile przynosi wyświetleń - i wiele innych przydatnych statystyk.
Powyższe kroki zostały przedstawione poglądowo. Jest wiele pomniejszych działań, które trzeba wykonać przy prawidłowym ustawieniu kampanii, na potrzeby tegi tematu zostały one pominięte i będą rozwijane w innych artykułach.
Reklamy składają się z:
- 1-3 linijek nagłówków
- 2 linijek treści
- opcjonalnych rozszerzeń:
- obrazu
- linków do podstron witryny
- informacji
- objaśnień
- połączeń (numeru telefonu)
- formularzy
- lokalizacji
- cen
- aplikacji
- promocji
Jak reklamować się w Google Ads?
- Jako reklamodawca zaczynasz od utworzenia konta w systemie Google Ads.
- Następnie wybierasz usługi i produkty ze swojej strony, które chcesz reklamować. Na ich podstawie powstaje lista grup reklamowych i słów kluczowych.
- Tworzysz reklamy dopasowane do słowa kluczowego i strony docelowej.
- Ustalasz budżety i stawki i aktywujesz kampanię.
- Kiedy użytkownik wpisze hasło z Twojej listy (lub podobne) - Twoja reklama pojawi się w wynikach wyszukiwania.
- Po kliknięciu w reklamę użytkownik zostaje przeniesiony na odpowiednią stronę docelową.
- Zarządzasz swoją kampanią z poziomu konta Google Ads. Możesz sprawdzać jak konwertuje, ile wydaje, ile przynosi wyświetleń - i wiele innych przydatnych statystyk.
Dlaczego warto reklamować się w Google Ads?
- pokazujesz swoją reklamę tam gdzie chcesz i tym osobom, którym chcesz - sam decydujesz na jakie frazy ma wyświetlić się Twoja reklama
- ustalasz zasięg kampanii - lokalny lub ogólnokrajowy. Zawsze docierasz do swoich potencjalnych klientów.
- dostosowujesz teksty reklamowe w zależności od pory dnia / sezonu - reklamujesz to, co jest na topie.
- zdobywasz nowych klientów i mierzysz skuteczność kampanii.
Chcesz pokazać tam swoją firmę?
- Poznaj sieć reklamową Google
- Dowiedz się ile to kosztuje
- Dowiedz się Jak zacząć