Jak działają Google Ads?

Najprościej mówiąc, reklamy Google Ads pojawiają się w wynikach wyszukiwania dokładnie wtedy, kiedy szukamy danego produktu lub usługi, albo kiedy pasujemy do profilu użytkownika, który może być zainteresowany takim produktem. Więcej o działaniu sieci reklamowej znajdziesz w kolejnym artykule. Teraz skupimy się na sieci wyszukiwania. Jak to dokładnie działa?

Zasada działania Google Ads jest prosta. Google Ads działa w modelu PPC (Pay-Per-Click → płatność za kliknięcie). Kiedy dany użytkownik kliknie reklamę i przejdzie na stronę reklamodawcy, zostanie naliczona opłata za kliknięcie. Stawka będzie zależna od kilku czynników, w tym: maksymalnej kwoty, jaką zdecyduje się zapłacić reklamodawca, kwoty konkurencji i ilości konkurentów do tego samego słowa kluczowego, ustawień kampanii, a także od jakości reklamy i strony docelowej.

Gdy użytkownik wyszukuje hasła w wyszukiwarce, Google przeprowadza swoją aukcję, aby uszeregować wszystkie reklamy, które mogą być wyświetlane dla tego wyszukiwania. Następnie wyświetla w kolejności najlepsze wyniki. Kolejność zależna jest od Rankingu reklamy (wskaźnika AdRank), na który składają się m.in.:

  • wynik jakości reklamy
    • trafność reklamy względem wyszukiwania
    • jakość strony docelowej
    • przewidywany współczynnik klikalności na podstawie historycznych danych
  • maksymalna stawka za kliknięcie
  • konkurencja w danej aukcji
  • kontekst wyszukiwania
  • dopasowanie do lokalizacji użytkownika
  • dopasowanie do typu urządzenia użytkownika
  • progi rankingu reklamy
  • rozszerzenia i formaty reklam

Suma wszystkich czynników określa pozycję, na której będzie wyświetlana reklama w wynikach wyszukiwania. 

Słowa kluczowe w Google Ads

Słowa kluczowe to jeden z najważniejszych elementów reklamy w sieci wyszukiwania. To na ich podstawie Google wyznaczy odpowiednich użytkowników, którzy zobaczą reklamę. Aktualnie możemy wykorzystać 3 dopasowania fraz kluczowych

Rodzaje dopasowań słów kluczowych

Zastosowanie odpowiedniego dopasowania frazy kluczowej pokaże systemowi, jak dokładnie dane zapytanie powinno się pojawić w wyszukiwaniu, aby nasza reklama została wyświetlona.

  • dopasowanie przybliżone: reklamy mogą być wyświetlane w wynikach wyszukiwania pozwiązanych z naszą frazą kluczową e słowami kluczowymi. Wyszukiwanie może pasować do dowolnego słowa kluczowego w podanym wyrażeniu kluczowym, w dowolnej kolejności. Przykład: usługi koszenia trawnika - reklama może wyświetlić się na zapytania typu: przycinanie trawników, kosiarki do trawnika cena, nawadnianie trawnika, kiedy wysiewać trawnik
  • dopasowanie do wyrażenia - odpowiada na wszystkie frazy, których znaczenie jest zgodne ze słowem kluczowym. Nie musi być dosłowne, w kolejności czy dokładne. Przykład: usługi koszenia trawnika - reklama pojawi się na zapytania: cena za usługę skoszenia trawnika, koszenie trawników w pobliżu, koszenie trawy firmy
  • dopasowanie ścisłe - najwęższe dopasowanie do zamiaru wyszukiwania. Przykład: usługi koszenia trawnika: reklama pojawi się na dokładne zapytanie oraz może pojawić się na hasła: usługa koszenia trawy, usługi koszenia trawników

Frazy wykluczające

Aby zapobiec wyświetlaniu się reklam na nietrafne słowa, należy dodać je do listy wykluczeń. Takie frazy oznacza się znakiem “-” na przodzie.Jest traktowane bardzo dosłownie, więc w tym przypadku należy dodawać wszelkie możliwe odmiany i pisownię, by mieć pewność całkowitego wyeliminowania danego zwrotu
 

Jak wyglądają reklamy Google Ads?

  1. 96% użytkowników w Polsce - zapewne i Ty również - korzysta z wyszukiwarki Google.
  2. Wpisujesz swoje zapytanie w okno wyszukiwania, np: salon opla Katowice, rowery górskie sklep, pizzeria Piła
  3. Google wyświetla dopasowane wyniki do Twojego hasła. 
  4. Zazwyczaj pierwsze 2-4 wyniki na samej górze i na samym dole to właśnie Google Ads. 
  5. Po kliknięciu w reklamę przenosimy się do witryny z ofertą.

Przykładowe wyszukiwanie użytkownika:

Przykładowe wyszukiwanie użytkownika

Jak reklamować się w Google Ads?

  1. Jako reklamodawca zaczynasz od utworzenia konta w systemie Google Ads.
  2. Następnie wybierasz usługi i produkty ze swojej strony, które chcesz reklamować. Na ich podstawie powstaje lista grup reklamowych i słów kluczowych.
  3. Tworzysz reklamy dopasowane do słowa kluczowego i strony docelowej.
  4. Ustalasz budżety i stawki i aktywujesz kampanię.
  5. Kiedy użytkownik wpisze hasło z Twojej listy (lub podobne) - Twoja reklama pojawi się w wynikach wyszukiwania.
  6. Po kliknięciu w reklamę użytkownik zostaje przeniesiony na odpowiednią stronę docelową.
  7. Zarządzasz swoją kampanią z poziomu konta Google Ads. Możesz sprawdzać jak konwertuje, ile wydaje, ile przynosi wyświetleń - i wiele innych przydatnych statystyk.

Statystyki w systemie AdWords

Powyższe kroki zostały przedstawione poglądowo. Jest wiele pomniejszych działań, które trzeba wykonać przy prawidłowym ustawieniu kampanii, na potrzeby tegi tematu zostały one pominięte i będą rozwijane w innych artykułach.

Reklamy składają się z:

  • 1-3 linijek nagłówków
  • 2 linijek treści
  • opcjonalnych rozszerzeń:
    • obrazu
    • linków do podstron witryny
    • informacji
    • objaśnień
    • połączeń (numeru telefonu)
    • formularzy
    • lokalizacji
    • cen
    • aplikacji
    • promocji

Jak reklamować się w Google Ads?

  1. Jako reklamodawca zaczynasz od utworzenia konta w systemie Google Ads.
  2. Następnie wybierasz usługi i produkty ze swojej strony, które chcesz reklamować. Na ich podstawie powstaje lista grup reklamowych i słów kluczowych.
  3. Tworzysz reklamy dopasowane do słowa kluczowego i strony docelowej.
  4. Ustalasz budżety i stawki i aktywujesz kampanię.
  5. Kiedy użytkownik wpisze hasło z Twojej listy (lub podobne) - Twoja reklama pojawi się w wynikach wyszukiwania.
  6. Po kliknięciu w reklamę użytkownik zostaje przeniesiony na odpowiednią stronę docelową.
  7. Zarządzasz swoją kampanią z poziomu konta Google Ads. Możesz sprawdzać jak konwertuje, ile wydaje, ile przynosi wyświetleń - i wiele innych przydatnych statystyk.
     

Dlaczego warto reklamować się w Google Ads?

  • pokazujesz swoją reklamę tam gdzie chcesz i tym osobom, którym chcesz - sam decydujesz na jakie frazy ma wyświetlić się Twoja reklama
  • ustalasz zasięg kampanii - lokalny lub ogólnokrajowy. Zawsze docierasz do swoich potencjalnych klientów.
  • dostosowujesz teksty reklamowe w zależności od pory dnia / sezonu - reklamujesz to, co jest na topie.
  • zdobywasz nowych klientów i mierzysz skuteczność kampanii.

Chcesz pokazać tam swoją firmę?

Zobacz inne wpisy

Michał to ekspert w technologii i projektowaniu UI/UX, który zawsze jest na bieżąco z rynkowymi trendami. Jego wiedza i umiejętności czynią go cennym źródłem informacji. Michał doskonale łączy profesjonalizm z umiejętnością budowania relacji z klientami, co pomaga mu zdobywać ich zaufanie i dbać o ich zadowolenie. Każdy jego artykuły to solidna analiza i praktyczne porady. Dzięki doświadczeniu i pasji Michał jest ceniony w branży, a jego wpisy to świetne źródło wiedzy o najnowszych technologiach i praktykach w UI/UX.

Czytaj więcej o autorze

Porozmawiajmy o tym, co możemy wykonać dla Ciebie.

Podaj poprawny numer telefonu
Podaj poprawny adres email
Pole Wiadomość jest wymagane
Musisz wyrazić zgodę aby wysłać formularz
Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA. Obowiązują Polityka prywatności i Warunki korzystania z usług Google.