Jak działają Google Ads?

Najprościej mówiąc, reklamy Google Ads pojawiają się w wynikach wyszukiwania dokładnie wtedy, kiedy szukamy danego produktu lub usługi, albo kiedy pasujemy do profilu użytkownika, który może być zainteresowany takim produktem. Więcej o działaniu sieci reklamowej znajdziesz w kolejnym artykule. Teraz skupimy się na sieci wyszukiwania. Jak to dokładnie działa?

Zasada działania Google Ads jest prosta. Google Ads działa w modelu PPC (Pay-Per-Click → płatność za kliknięcie). Kiedy dany użytkownik kliknie reklamę i przejdzie na stronę reklamodawcy, zostanie naliczona opłata za kliknięcie. Stawka będzie zależna od kilku czynników, w tym: maksymalnej kwoty, jaką zdecyduje się zapłacić reklamodawca, kwoty konkurencji i ilości konkurentów do tego samego słowa kluczowego, ustawień kampanii, a także od jakości reklamy i strony docelowej.

Gdy użytkownik wyszukuje hasła w wyszukiwarce, Google przeprowadza swoją aukcję, aby uszeregować wszystkie reklamy, które mogą być wyświetlane dla tego wyszukiwania. Następnie wyświetla w kolejności najlepsze wyniki. Kolejność zależna jest od Rankingu reklamy (wskaźnika AdRank), na który składają się m.in.:

  • wynik jakości reklamy
    • trafność reklamy względem wyszukiwania
    • jakość strony docelowej
    • przewidywany współczynnik klikalności na podstawie historycznych danych
  • maksymalna stawka za kliknięcie
  • konkurencja w danej aukcji
  • kontekst wyszukiwania
  • dopasowanie do lokalizacji użytkownika
  • dopasowanie do typu urządzenia użytkownika
  • progi rankingu reklamy
  • rozszerzenia i formaty reklam

Suma wszystkich czynników określa pozycję, na której będzie wyświetlana reklama w wynikach wyszukiwania. 

Słowa kluczowe w Google Ads

Słowa kluczowe to jeden z najważniejszych elementów reklamy w sieci wyszukiwania. To na ich podstawie Google wyznaczy odpowiednich użytkowników, którzy zobaczą reklamę. Aktualnie możemy wykorzystać 3 dopasowania fraz kluczowych

Rodzaje dopasowań słów kluczowych

Zastosowanie odpowiedniego dopasowania frazy kluczowej pokaże systemowi, jak dokładnie dane zapytanie powinno się pojawić w wyszukiwaniu, aby nasza reklama została wyświetlona.

  • dopasowanie przybliżone: reklamy mogą być wyświetlane w wynikach wyszukiwania pozwiązanych z naszą frazą kluczową e słowami kluczowymi. Wyszukiwanie może pasować do dowolnego słowa kluczowego w podanym wyrażeniu kluczowym, w dowolnej kolejności. Przykład: usługi koszenia trawnika - reklama może wyświetlić się na zapytania typu: przycinanie trawników, kosiarki do trawnika cena, nawadnianie trawnika, kiedy wysiewać trawnik
  • dopasowanie do wyrażenia - odpowiada na wszystkie frazy, których znaczenie jest zgodne ze słowem kluczowym. Nie musi być dosłowne, w kolejności czy dokładne. Przykład: usługi koszenia trawnika - reklama pojawi się na zapytania: cena za usługę skoszenia trawnika, koszenie trawników w pobliżu, koszenie trawy firmy
  • dopasowanie ścisłe - najwęższe dopasowanie do zamiaru wyszukiwania. Przykład: usługi koszenia trawnika: reklama pojawi się na dokładne zapytanie oraz może pojawić się na hasła: usługa koszenia trawy, usługi koszenia trawników

Frazy wykluczające

Aby zapobiec wyświetlaniu się reklam na nietrafne słowa, należy dodać je do listy wykluczeń. Takie frazy oznacza się znakiem “-” na przodzie.Jest traktowane bardzo dosłownie, więc w tym przypadku należy dodawać wszelkie możliwe odmiany i pisownię, by mieć pewność całkowitego wyeliminowania danego zwrotu
 

Jak wyglądają reklamy Google Ads?

  1. 96% użytkowników w Polsce - zapewne i Ty również - korzysta z wyszukiwarki Google.
  2. Wpisujesz swoje zapytanie w okno wyszukiwania, np: salon opla Katowice, rowery górskie sklep, pizzeria Piła
  3. Google wyświetla dopasowane wyniki do Twojego hasła. 
  4. Zazwyczaj pierwsze 2-4 wyniki na samej górze i na samym dole to właśnie Google Ads. 
  5. Po kliknięciu w reklamę przenosimy się do witryny z ofertą.

Przykładowe wyszukiwanie użytkownika:

Przykładowe wyszukiwanie użytkownika

Jak reklamować się w Google Ads?

  1. Jako reklamodawca zaczynasz od utworzenia konta w systemie Google Ads.
  2. Następnie wybierasz usługi i produkty ze swojej strony, które chcesz reklamować. Na ich podstawie powstaje lista grup reklamowych i słów kluczowych.
  3. Tworzysz reklamy dopasowane do słowa kluczowego i strony docelowej.
  4. Ustalasz budżety i stawki i aktywujesz kampanię.
  5. Kiedy użytkownik wpisze hasło z Twojej listy (lub podobne) - Twoja reklama pojawi się w wynikach wyszukiwania.
  6. Po kliknięciu w reklamę użytkownik zostaje przeniesiony na odpowiednią stronę docelową.
  7. Zarządzasz swoją kampanią z poziomu konta Google Ads. Możesz sprawdzać jak konwertuje, ile wydaje, ile przynosi wyświetleń - i wiele innych przydatnych statystyk.

Statystyki w systemie AdWords

Powyższe kroki zostały przedstawione poglądowo. Jest wiele pomniejszych działań, które trzeba wykonać przy prawidłowym ustawieniu kampanii, na potrzeby tegi tematu zostały one pominięte i będą rozwijane w innych artykułach.

Reklamy składają się z:

  • 1-3 linijek nagłówków
  • 2 linijek treści
  • opcjonalnych rozszerzeń:
    • obrazu
    • linków do podstron witryny
    • informacji
    • objaśnień
    • połączeń (numeru telefonu)
    • formularzy
    • lokalizacji
    • cen
    • aplikacji
    • promocji

Jak reklamować się w Google Ads?

  1. Jako reklamodawca zaczynasz od utworzenia konta w systemie Google Ads.
  2. Następnie wybierasz usługi i produkty ze swojej strony, które chcesz reklamować. Na ich podstawie powstaje lista grup reklamowych i słów kluczowych.
  3. Tworzysz reklamy dopasowane do słowa kluczowego i strony docelowej.
  4. Ustalasz budżety i stawki i aktywujesz kampanię.
  5. Kiedy użytkownik wpisze hasło z Twojej listy (lub podobne) - Twoja reklama pojawi się w wynikach wyszukiwania.
  6. Po kliknięciu w reklamę użytkownik zostaje przeniesiony na odpowiednią stronę docelową.
  7. Zarządzasz swoją kampanią z poziomu konta Google Ads. Możesz sprawdzać jak konwertuje, ile wydaje, ile przynosi wyświetleń - i wiele innych przydatnych statystyk.
     

Dlaczego warto reklamować się w Google Ads?

  • OKpokazujesz swoją reklamę tam gdzie chcesz i tym osobom, którym chcesz - sam decydujesz na jakie frazy ma wyświetlić się Twoja reklama
  • ustalasz zasięg kampanii - lokalny lub ogólnokrajowy. Zawsze docierasz do swoich potencjalnych klientów.
  • dostosowujesz teksty reklamowe w zależności od pory dnia / sezonu - reklamujesz to, co jest na topie.
  • zdobywasz nowych klientów i mierzysz skuteczność kampanii.

Chcesz pokazać tam swoją firmę? Poznaj sieć reklamową Google, dowiedz się ile to kosztuje i jak zacząć.