Google Ads - co to jest?

Prowadząc biznes w internecie, warto zaplanować skuteczne działania marketingowe dostosowane do budżetu i zakładanego celu biznesowego. Doskonałym kanałem promocji pod względem zasięgu, oferowanych formatów reklamowych i funkcjonalności jest system Google Ads (dawniej Google Adwords). 

Google Ads to jedna z najskuteczniejszych metod płatnej reklamy online.

Aż 83% wszystkich internautów wyszukuje w internecie informacji o produkcie. To, co sprawiło, że Google jest najbardziej popularną i zaufaną wyszukiwarką, to jakość jej wyników wyszukiwania. Google używa zaawansowanych algorytmów, aby przedstawić użytkownikom najdokładniejsze wyniki. Google jest wiodącą wyszukiwarką w Polsce i na świecie, dlatego reklamy Google Ads to świetne rozwiązanie dla firm o zasięgu lokalnym, ogólnopolskim i światowym. 

Google Ads - Statystyki użytkowników

Wszyscy tego używają, a Ty nie wiesz o co chodzi? Zaraz to naprawimy! Z naszym krótkim samouczkiem poznasz podstawowe pojęcia i odpowiedzi na dręczące Cię pytania.

 

 
Udział wyszukiwarki Google w rynku Polska - Google Ads

96% z nich korzysta z wyszukiwarki Google.

To prosta matematyka i ogromny potencjał. Dzięki takiej reklamie możesz dotrzeć aż do 96% osób wyszukujących Twojego produktu w sieci. Czyli do prawie wszystkich!

Google Ads - co to jest?

Wszyscy używają tego narzędzia, a Ty nie wiesz, o co chodzi? Zaraz to naprawimy! Z naszym krótkim samouczkiem poznasz podstawowe pojęcia i odpowiedzi na dręczące Cię pytania.

Definicja Google Ads (AdWords)

Google Ads to system reklamowy umożliwiający planowanie, tworzenie i zarządzanie kampanii reklamowych. Reklama może być wyświetlana w wynikach wyszukiwania Google oraz w sieci reklamowej witryn stowarzyszonych, do których należy ogromna ilość stron internetowych, blogów, forów, czy dużych portali takich jak Onet, Interia, WP  oraz You Tube czy poczta Gmail. Reklamy Google Ads rozliczane najczęściej  są na zasadzie CPC (ang. Cost Per Click) oraz CPM (ang. Cost Per Mille).

Typy Kampanii

Spośród wszystkich kampanii Google Ads możemy wyróżnić kilka głównych typów reklam w zależności od miejsca emitowania reklamy i celu, jaki ma być realizowany. Reklamy mogą być podzielone ze względu na prowadzenie ich w różnych sieciach reklamowych: sieci wyszukiwania, sieci reklamowej oraz YouTube.

W szczegółowym podziale typów kampanii możemy uwzględnić:

1. Sieć wyszukiwania 
2. Sieć reklamowa
3. Produktowa
4. Wideo
5. Inteligentna
6. Discovery
7. Lokalna
8. Promująca aplikację

Jakie są formaty reklamy Google Ads?

Reklama tekstowa (linki sponsorowane) jest najpopularniejszą i najbardziej skuteczną formą kampanii. Wyświetlane są one nad i pod wynikami organicznymi po wpisaniu przez użytkownika w wyszukiwarce wskazanego przez reklamodawcę słowa kluczowego. Kliknięcie link sponsorowany przenosi użytkownika na stronę internetową przedstawiającą szczegóły oferty. Płatność za reklamę jest naliczana w modelu PPC, czyli po każdym kliknięciu link. Reklamy tego typu składają się z trzech, krótkich nagłówków (do 30 znaków), z dwóch pól tekstowych (do 90 znaków) i wyświetlanego adresu URL. 

Elastyczna reklama tekstowa jest częścią kampanii w Sieci Wyszukiwania. Składa się z maksymalnie 15 krótkich nagłówków do 30 znaków, 4 tekstów reklamowych do 90 znaków oraz wyświetlanego adresu URL. 
System Google Ads rotuje ustawionymi treściami w celu maksymalizacji liczby konwersji. W celu większej kontroli nad rotacją treści, możemy przypisać odpowiednią pozycję dla nagłówka oraz tekstu.

Obecnie elastyczne reklamy w Sieci Wyszukiwania mają przewagę nad klasycznymi reklamami tekstowymi. Częściej się wyświetlają, są skuteczniejsze. Google zaleca min. jedną reklamę elastyczną przypadającą na jedną grupę reklam. 

Reklama Graficzna (banerowa) nazywana jest również reklamą display. Jak sama nazwa wskazuje, reklama ta zawiera elementy graficzne i wyświetlana jest w sieci reklamowej Google Display Network (GDN). Do sieci reklamowej należy  ponad 40 tys. witryn, w tym największe portale informacyjne w Polsce. Kampania graficzna charakteryzuje się możliwością precyzyjnego kierowania reklamy do wybranej grupy internautów. Użytkownik, który kliknie wyświetlający się baner reklamowy, zostanie przekierowany do strony reklamodawcy.

Elastyczna reklama graficzna jest również częścią reklamy display, która w przeciwieństwie do zwykłej reklamy graficznej, jest elastyczna, czyli dostosowuje się do wolnej przestrzenii reklamowej w witrynie, dlatego może przyjmować różne wymiary. Jeśli jest wystarczająco dużo dostępnego miejsca, będą wyświetlały się takie zasoby jak: zdjęcie główne, krótki nagłówek, tekst reklamy, nazwa firmy, tekst CTA (Call to Action), np. ZOBACZ WIĘCEJ. W innym przypadku system może wyświetlić sam tekst, lub tylko samo zdjęcie. Różnorodność rotacji i opcji jaką stosuje Google jest bardzo duża.

Przewagą elastycznej reklamy displayowej nad zwykłą reklamą graficzną jest to, że przy jej pomocy możemy osiągnąć więcej wyświetleń i kliknięć przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztu za kliknięcie.

Drugą zaletą jest jej łatwy sposób przyrządzenia. Wystarczą przygotowane treści, czyli maksymalnie po 5 krótkich nagłówków do 30 znaków oraz 5 tekstów reklamowych po 90 znaków oraz min. 2 zdjęcia: 

  • Prostokątne w orientacji poziomej z proporcjami 1,91:1, o minimalnym rozmiarze: 600 x 314. Maksymalny rozmiar pliku to 5 MB.
  • Kwadratowe o proporcjach 1:1, zdjęcie powinno mieć minimalny rozmiar 300 x 300. Maksymalny rozmiar pliku to 5 MB.

WAŻNE! Należy pamiętać, że tekst naniesiony na grafice może zajmować najwyżej 20% powierzchni obrazu. Obraz może być przycięty w poziomie do określonej przestrzeni reklamowej, maksymalnie o 5% z każdej strony. Akceptowane rozszerzenia plików graficznych to JPG lub PNG.

Reklama Video umożliwia wyświetlanie reklam w postaci filmów promocyjnych na platformie YouTube na stronach odtwarzania filmów, w witrynach partnerów wideo, jak i na stronach oraz w aplikacjach mobilnych. Ze względu na swój zasięg i rosnącą popularność, YouTube staje się coraz częściej wykorzystywanym kanałem promocyjnym. Reklama Video jest wyświetlana przed filmem, w jego trakcie lub po jego zakończeniu. Użytkownik po kliknięciu materiał reklamowy może przenieść się do strony reklamodawcy lub na jego kanał YouTube.

Reklamy produktowe (Google shopping) zostały stworzone z myślą o sklepach internetowych. Po wpisaniu w Google poszukiwanego produktu reklama widoczna jest nad wynikami wyszukiwania, w zakładce “Zakupy” (Google Shopping) oraz zakładce Grafika. Ten format reklamy umożliwia wyświetlanie w wyszukiwarce wyszukiwanych produktów. W wynikach wyszukiwania widoczne są zdjęcie, tytuł, cena oraz nazwa sprzedawcy. Po kliknięciu link użytkownik przenoszony jest do sklepu internetowego, w którym może złożyć zamówienie. 
 

Dlaczego warto wybrać Google Ads?

Oto część wielu zalet, które można przypisać Google Adsom. System jest:

 

Szybki rezultaty — płatne działanie promocyjne dają możliwość uzyskania natychmiastowych efektów. Kampania jest widoczna zaraz po uruchomieniu, dzięki czemu potencjalni klienci mogą od razu trafić na stronę reklamodawcy.

Mierzalność — Google Ads jest znany z tego, że zapewnia szybkie, proste wyniki i raporty z Twoich kampanii. Prawidłową konfigurację konta w łatwy sposób można zweryfikować, czy kampania Google Ads realizuje założone cele. Dostępna analityka pozwala zmierzyć każdy element kampanii i wprowadzać modyfikacje, tak aby reklama przynosiła jak najlepsze efekty.

Precyzyjne kierowanie reklamy — Google Ads daje możliwość kierowania reklamy do odpowiednich grup użytkowników, których możemy określić na podstawie zainteresowań, danych demograficznych, wieku czy płci.

Duża elastyczność — każda kampania reklamowa może być w dowolnym momencie modyfikowana. Wszystkie elementy kampanii takie jak wysokość budżetu, treści reklam czy słowa kluczowe możemy na bieżąco zmieniać, by osiągnąć jak najlepsze wyniki.  

Wysoki zwrot z inwestycji - W przeciwieństwie do innych strategii marketingowych Google Ads sprawia, że ​​płacisz tylko za reklamy, które klikają użytkownicy. Po  zoptymalizowaniu kampanii Google Ads możesz uzyskać wysoki zwrot z inwestycji.

 

Zobacz więcej: Jak to działa?

Statystyki na podstawie: ranking.pl i thinkwithgoogle.com

Podoba Ci się to, co robimy? Szukasz podobnych rozwiązań dla swojej firmy? Skontaktuj się z nami!

Agnieszka Musioł
Agnieszka Musioł
Patrycja Sadkowska-Warczak
Patrycja Sadkowska-Warczak
Monika Struzikowska
Monika Struzikowska